Deze behandelvorm valt onder de fysiotherapie.

Dry Needling is een techniek waarbij een zeer dun naaldje door de huid en spier direct in een triggerpoint wordt geprikt Triggerpoints, zijn pijnlijke verhardingen in de spieren die niet meer ontspannen.

Een triggerpoint kan bewegingsbeperkingen, stijfheid, krachtsverlies, spierpijn en pijnklachten en tintelingen veroorzaken op de plek zelf maar ook op andere plaatsen in het lichaam dan waar het triggerpoint gelegen is. Door Dry Needling op het triggerpoint toe te passen kunnen we dus meerdere klachten, symptomen beïnvloeden en verminderen.

Wanneer er een triggerpoint in de spier zit dan blijkt dat de spiervezels in de rusttoestand op bepaalde punten meer samengetrokken zijn dan in het omringende gebied. Op deze punten is de spierspanning dus hoger en blijven de spiervezels zelfs in rust samengetrokken. Hierdoor ontstaat een lokale verdikking met een slechte doorbloeding waardoor afvalstoffen zich ophopen.

Een triggerpoint kan worden gezien als een spierknoop: een bundeltje spiervezels dat zich niet ontspant, maar steeds strak aangespannen blijft. Veel van alle pijnproblemen zijn terug te herleiden tot triggerpoints. Triggerpoints voelen aan als een strakke band in de spier. Zo’n punt zorgt ervoor dat de spier strak getrokken wordt, wat weer effect heeft op o.a. de peesaanhechtingen en pezen van de spier.

Dit veroorzaakt weer symptomen in nabijgelegen gewrichten. In en om de aangespannen spier is de bloedcirculatie beperkt waardoor afvalstoffen niet goed kunnen worden afgevoerd en zuurstof en voedingsstoffen de spier slecht kunnen bereiken. Resultaat: toename van de verdikkingen, en pijnklachten.

Triggerpoints zijn dus voelbare verdikkingen in het spierweefsel die plaatselijk of op een andere locatie pijn veroorzaken. Het is belangrijk te weten dat Triggerpoints dus ook pijnklachten op een hele andere soms onverwachte plek veroorzaken. Elk triggerpoint heeft een specifiek pijn uitstralingsgebied dat in veel gevallen een ander gebied bestrijkt dan de plek van het triggerpoint zelf. De therapeut kan u dat op een kaart zien.

Triggerpoints in bijvoorbeeld de monnikskapspier in de nek en op de schouder (trapezius spier), kan leiden tot op het hoofd ( hoofdpijn).

Een ander voorbeeld is de spier op het schouderblad deze geeft geen pijn lokaal maar wel pijn in de onder en bovenarm welke na Dry Needling, prikken, op het schouderblad verminderd of verdwijnt.

Oorzaken van triggerpoints

Een triggerpoint kan dus ontstaan door een acute (verkeerde beweging, ongeluk) of chronische (langdurige verkeerde werkhouding) overbelasting. Echter niet altijd is de oorzaak te achterhalen.

Een combinatie van deze overbelasting met ongunstige omstandigheden zoals bijvoorbeeld stress, vermoeidheid, slechte voeding, zorgen ervoor dat niet meer de spieren kan ontspannen. Bijvoorbeeld door te hoge spanning in de spier ontstaan aanhechting irritatie s. Bekend zijn de tenniselleboog, een tendinitis aan de schouder en achillespeesklachten.

Kenmerkend is de reactie op de Dry Needling behandelingsmethode. Door de triggerpoints effectief te behandelen kan men zien dat niet alleen de pijn in de spier zelf verminderd, maar ook de pijnklachten in het uitstralingsgebied! Uniek en een nieuwere behandelingsmethode om triggerpoints effectief te behandelen is de combinatie van Dry Needling en LASER-therapie om triggerpoints te inactiveren.

In onze praktijk werken wij met de nieuwste apparatuur en kan Dry Needling gecombineerd worden met LASER-therapie